Jak zwiększyć atrakcyjność ofert pracy dla ekspertów IT

[:pl]

Rynek IT i nowych technologii rozwija się w ponadprzeciętnym tempie w stosunku do innych rynków. Co za tym idzie, pracownicy tego obszaru to jedna z najbardziej pożądanych i zarazem perspektywicznych grup zawodowych w Polsce. Konsekwencją tego jest wysoka podaż miejsc pracy, natomiast wciąż brakuje specjalistów z tej dziedziny.


W tak niełatwych warunkach, pracodawcy borykają się z niedoborem wspomnianej grupy pracowników. W dzisiejszym artykule podpowiadamy pracodawcom, na co zwrócić uwagę przed przystąpieniem do procesu rekrutacji i jak zwiększyć atrakcyjność ofert pracy, by nie stracić szansy na zatrudnienie specjalistów IT.

Oto kilka podpowiedzi:

  1. Forma zatrudnienia

Częstym powodem, dla którego kandydaci rezygnują z udziału w rekrutacji jest brak otwartości pracodawcy na inne niż umowa o pracę formy zatrudnienia. Jest to szczególnie istotny czynnik w grupie specjalistów-programistów. Około 70% z nich preferuje B2B jako formę zatrudnienia.Wynika to z dość prostej kalkulacji i faktu iż w tym modelu mają szansę na otrzymanie zdecydowanie wyższego wynagrodzenia netto.

  1. Elastyczność

Dobrym rozwiązaniem, w przypadku gdy pracodawca boryka się z problemem braku ciekawych kandydatów w danej lokalizacji jest sięgnięcie po specjalistów z innych miast. W przypadku możliwości pracy zdalnej (choćby częściowej), taki ruch otwiera nam znacznie szerszy dostęp do rynku ekspertów w danej dziedzinie. Grupa dzisiejszych, młodych programistów jest szczególnie zainteresowana udziałem w ciekawych projektach, niezależnie od lokalizacji. Jest gotowa również na przyjazdy do fizycznej lokalizacji klienta, a możliwość pracy w modelu 3/2 (praca na miejscu/praca zdalna) może okazać się rozwiązaniem dla wielu trudnych do zrealizowania rekrutacji. Częstym rozwiązaniem stosowanym przez wiele organizacji, które również działa jako element przyciągający kandydatów, jest możliwość korzystania z opcji „home office”. Z pewnością dla wielu branż obłożonych restrykcjami związanymi z security nie jest to rozwiązanie możliwe do zastosowania. Polecamy je jednak wszędzie tam, gdzie nie występują żadne, istotne przeszkody.

  1. Technologia

Większość dzisiejszych ekspertów zwraca uwagę na tzw. „stack” technologiczny. I choć w rzeczywistości nie każda organizacja może sobie pozwolić na korzystanie z nowinek, czy ciągłe podążanie za coraz nowszymi wersjami rozwiązań i technologii, jest to wciąż istotny element wpływający na atrakcyjność oferty. Polecamy zatem by dążąc do uatrakcyjnienia propozycji myśleć o możliwościach rozwoju osób, dla których technologia jest ogromną pasją. Jeśli ogranicza nas historia systemu, który stworzony został w oparciu o stare technologie, rozwiązaniem mogą być niezależne od projektów warsztaty, spotkania, czy inne formy szkoleniowe, które dają możliwość obcowania z najnowszymi trendami.

  1. Wynagrodzenie i benefity

Pracownik, dla którego główną motywacją do zmiany miejsca zatrudnienia są finanse, przez wielu pracodawców jest oceniany negatywnie. Istnieje bowiem duże ryzyko iż osoba ta nie będzie stabilnym i lojalnym pracownikiem, ale będzie podążać za nowymi, coraz atrakcyjniejszymi ofertami. Należy jednak mieć świadomość, że wysoki popyt zawsze rodzi konsekwencje w postaci zwiększenia wartości towaru/usługi, na którą rośnie zapotrzebowanie. Jako rekruterzy jesteśmy bardzo przeciwni by oferować ekspertom wynagrodzenie nieadekwatne do standardów rynku, bądź do faktycznych umiejętności kandydata. Jednak często mierzymy się z problemem braku świadomości prawdziwych, rynkowych stawek. Zanim ustalimy siatkę płac, warto więc zaczerpnąć wiedzy ze specjalistycznych raportów dotyczących wynagrodzeń na rynku IT, a w przypadku nietuzinkowych i specyficznych obszarów nawet zlecić indywidualne badanie rynku, by dobrze oszacować faktyczną wartość zatrudnienia dobrych ludzi.

A benefity? Czy mają one aż takie znaczenie dla pracownika? A i owszem! Mimo iż karty sportowe, opieka medyczna czy owoce w pracy stały się dziś niemal standardem, kandydaci nadal z dużym zainteresowaniem o nie pytają, a brak jakichkolwiek benefitów jest w ich opinii dużą wadą oferty. Ważnym jest, by pamiętać, że nie zawsze wysokobudżetowe rozwiązania są tymi najbardziej wartościowymi. Atmosfera pracy, zaangażowany i kreatywny menadżer, czy wreszcie fajna kultura organizacyjna i sympatyczni ludzie, to najczęściej podawane przykłady ważnych dla ludzi elementów, których oczekują w nowym miejscu pracy.

Zatem pamiętajmy, że każda firma ma w sobie coś wyjątkowego i nie zawsze chodzi o to by kopiować obowiązujące gdzie indziej rozwiązania. Zachęcamy by pokazywać atuty organizacji, bo każda z nich jest inna i z pewnością niesie wartość, która znajdzie swoich zwolenników 🙂

Wioleta Wiśniewska
Simplicity Recruitment[:]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *